måndag 31 december 2018

Hejdå 2018

Så har ännu ett år passerat och jag är glad att jag ännu får hänga med. Tiden tycks bara gå fortare och fortare ju äldre man blir, eller så accelererar tiden på riktigt. Utvecklingen accelererar i varje fall. Det som i min barndom bara var fantasier och science fiction är idag verklighet. Vem hade kunnat drömma om internet, videosamtal och trådlösa nätverk. Nya rekord slås hela tiden. Det är inte bara tekniken som utvecklas, även människan utför fysiska prestationer som aldrig förr. Allt är extremt i alla riktningar. Även klimatet är extremt. Hur kommer det att se ut om ett år till? Om hundra år?

Det känns som om vi närmar oss någon slags kulmination, som kommer att sluta med någon form av gigantisk utlösning. Kanske ett tredje världskrig eller en klimatkollaps. Kanske både och.
Möjligen föds en ny värld fram, en värld som vi bara kunnat drömma och fantisera om.
Kanske kommer människans IQ att utvecklas med en högre grad av EQ, det vill säga en högre emotionell intelligens där empati och medkänsla får styra det nya samhället som växer fram. Det nya universella språket som alla kommer att tala är kärlekens språk. Våra handlingar utgår från hjärtat och inte från makt och girighet.
Pengar kommer inte längre att finnas. Ingen har möjlighet att bygga upp ett ekonomiskt imperium eller materialistiskt överflöd. Vi delar och vårdar jordens resurser. Alla bidrar efter bästa förmåga. Rättvisa kvoter och poängsystem. De starka hjälper de svaga. Vi motiveras av vår kärleksfulla ideologi och lever efter den i ord och handling. Jag vet att detta låter som ett banalt och ouppnåeligt ideal, men jag närs ändå av dessa tankar och önskedrömmar. Allt börjar ju i tanken. Och det kollektiva medvetandet kan utföra mirakel.

En mer realistisk dröm är kanske att hoppas på att Sverige får en ny regering under 2019. Till nästa val eller eventuella omval, så hoppas jag att det införs en obligatorisk valutbildning för samtliga röstberättigade medborgare. Ett slags körkort och checklista, där man måste läsa på om vad man egentligen röstar på. Man bör känna till vad de olika partierna och kandidaterna står för, innan man är behörig att rösta. Partierna och ledamöterna måste också bli bättre på att presentera sig själva. Sen borde vi också få chans till större inflytande i de olika sakfrågorna. Det skulle även hjälpa partierna att samarbeta och enas i vissa frågor, om de visste att de har väljarnas stöd.

Well, detta är lite om mina förhoppningar och förväntningar inför kommande år, även om det låter som en utopi.  Imorgon inleder jag det nya året med ett iskallt havsbad. Jag må vara en galen människa i en galen värld, men ett visst mått av galenskap kan vara uppfriskande och vitaliserande 😃
Gott Nytt År vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar