tisdag 31 juli 2018

Idioter och gamla tanter..

När jag växte upp på mellanölets tid, så var det norm att både röka och dricka bland ungdomarna ( och bland vuxna ). De skötsamma som lät bli tillhörde någon av frikyrkorna eller så var de bara töntiga. Man hörde talas om IOGT-NTO och ibland anordnades dans eller disco på IOGT-logen. Det hände att jag var där ibland. Dock uppfattades IOGT-NTO som något torrt, trist och tråkigt. Det gör det nog även idag. Man brukade säga att IOGT står för Idioter Och Gamla Tanter. Om någon blev för full på en fest och bakfull dagen efter, så skojade man och sa att det var nog dags att gå med IOGT, vilket var lika med ett straff värre än döden. Nykterhetsrörelsen är förknippad med en rad olika fördomar. En del kanske tänker på Emil och Griseknoen som blev tvungen att göra avbön hos Godtemplarna. En samling stränga gubbar som tog alltför allvarligt på sin uppgift.
Imorgon blir jag själv en Godtemplare och börjar jobba för IOGT-NTO! Häpp! Det ska bli både spännande och roligt. Idag har jag en helt annan syn på nykterhetsrörelsen och IOGT-NTO som är den största nykterhetsorganisationen. Jag vet att IOGT-NTO gör stor nytta i samhället och är en motpol mot den nya liberala syn på alkohol och droger som växer fram i samhället. IOGT-NTO erbjuder en frizon med nyktra alternativa aktiviteter för de som väljer en hälsosam livsstil utan de sociala normer och traditioner som gäller överlag. Jag vill varken uppfattas som en moralpredikare eller partykiller bara för att jag väljer en nykter livsstil. Men jag önskar att fler ville testa att ta en vit månad, eller längre, och se vilka positiva effekter det har. Möjligen börjar jag bli en gammal tant, men jag är ingen idiot! :-) Det finns tusen anledningar till att avstå alkohol, medan det är sällsynt med argument för motsatsen.


Samhällets kostnader för de skador alkoholen orsakar beräknas till minst 45 miljarder per år. Till detta kommer det mänskliga lidandet vid alkoholproblem och alkoholrelaterade olyckor, som naturligtvis inte går att mäta i pengar. Tänk vad mycket annat positivt vi skulle kunna genomföra med dom pengarna! Om du slutar dricka alkohol finns en rad individuella fördelar och vinster att hämta:


  • Träningen ger bättre resultat. 
  • Du ser hälsosammare och yngre ut
  • Huden blir mjukare, fastare och får bättre lyster 
  • Du slipper baksmälla och fylleångest. 
  • Du sparar pengar. 
  • Du kan köra bil – jämt och ständigt. 
  • Du blir en bättre förebild och trygghet för dina barn
  • Du sover bättre. 
  • Du går ner i vikt.
  • Du får mer energi
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Du kan vara ”onykter” utan alkohol och släppa loss ändå!
  • Minskad risk för cancer och andra sjukdomar
  • Olycksfallsrisken minskar
  • Du blir inte lika lätt deprimerad
  • Ro i sinnet
  • Att bli nykter kan vara startskottet för en ny större förändring! Prova! 


4 kommentarer:

  1. Roger Häggkvist1 augusti 2018 kl. 11:00

    Lycka till på det nya jobbet, Rose-Mari. Ja det är mycket som är positivt med att inte dricka. Tänk vad många relationer som skulle ha räddats om alkoholen inte funnits där och förstört för många par. Roger H.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Roger! Jag hoppas kunna göra nytta i organisationen och fortsätta utmana alkoholnormen!😊💪

      Radera
  2. Du är en riktig partybooster, Rosie! Aldrig tråkigt när du är med 😎
    Lycka till på nya jobbet!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Nina! Jag ska försöka fortsätta leva upp till det!😁👍

    SvaraRadera