måndag 19 november 2018

Hur många jordklot förbrukar du?

Åhléns lägger ner i Övik, och Kramfors öppnar en ny godisaffär. Precis vad ingen av städerna behöver.
Internethandeln lockar med alla medel "to shop until you drop". När jag var liten lärde jag mig att ordet "black" betydde att man var pank, att plånboken var tom. Idag trugar butikerna på med "Black Friday" Black week" och så vidare.  Jag vill hellre tolka det som ett köpstopp, att vi ska spara och ta paus från shoppandet. Det är vad vi borde göra. Hushållen har aldrig varit så skuldsatta som nu, och det gäller även för Moder Jord. Vi lever över våra tillgångar och resurser.  Vi lånar av framtida generationer.

Enligt Living Planet Report lever vi i Sverige som om vi hade 4,2 jordklot till förfogande. Jag själv gjorde nyss testet i Klimatkalkylatorn och fick fram att jag lever som om vi har 3,6 jordklot!! Trots att jag anser mig miljömedveten och bara handlar ekologiskt och second hand! Trots att jag källsorterar, äter vegetariskt och promenerar till jobbet! För min egen del så är det jobbresorna och semesterresorna som gör att växthusgasutsläppen ökar radikalt och att jag lever över Moder Jords tillgångar.

Om vi vill bidra till en bättre miljö och en bättre värld så måste vi förändra våra konsumtionsvanor.
Annars kan vi invänta nya skogsbränder, orkaner, översvämningar och låga grundvattennivåer.
Jag vill inte sluta resa, men jag vet att jag kan göra det på andra sätt. Jag kan välja tåget oftare och jag kan välja att resa till fler närliggande destinationer.

Det är jättetråkigt att de lokala affärerna får lägga ner och att det ekar tomt i Gallerian, men vi har oss själva att skylla. När vi väljer att nätshoppa billigt och flyger hem varor från hela världen, ja då går affärerna omkull och klimatet försämras. Handelsbodarna på landet fick stänga igen när vi öppnade stora köpcentran i stan. Vi konsumenter har större makt än vi tror. Våra köpvanor påverkar handeln och handelsindustrin försöker ständigt påverka oss och locka oss att tro att shopping gör oss lyckligare. Hur många jordklot förbrukar du för att känna dig lycklig?
Positivt besked är iallafall att "Årets julklapp" är det återvunna plagget! Det återstår dock att se om julhandeln fortsätter att slå nya försäljningsrekord. Jag vill också passa på att ge en eloge till Wikströms klädbutik i Kramfors som stänger butiken på Black Friday i protest mot konsumtionshysterin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar