fredag 10 maj 2019

Debut och debatt

Det blir allt glesare mellan inläggen i denna blogg. Tiden verkar krympa hela tiden. Någon annan som känner av det? Måndag, fredag, måndag, fredag....Tiden där emellan springer bara förbi och man funderar på vad som hände? När helgen kommer och jag ska summera veckan, kommer jag knappt ihåg vad jag har gjort och åstadkommit...? Ändå har min kalender varit uppbokad från morgon till kväll. Det verkar vara den nya tidens melodi. Ständigt uppkopplad och på språng, men resultatet då? Var det mödan värd? Kanske. Förhoppningsvis.

Denna vecka har jag varit extra trött, eftersom jag lider av jetlag efter en nästan 3 veckor lång resa i Australien och Bali. Det är en väldigt lång resa till Australien, närmare bestämt 19,5 timmar instängd i ett flygplan, en väg. Totalt 39 timmar ombord och jag hann jag med att se tio långfilmer, käka fyra frukostar, fyra övriga måltider, sittsår och nackspärr. Jag klimatkompenserade 5,3 ton CO2e och det kostade 1319 kr. Jag anser att jag inte längre har råd att inte klimatkompensera. Vår planet har överhuvudtaget egentligen inte råd med flygresor, fossila bränslen, köttproduktion o s v.
Men eftersom jag inte kan ta mig till kontinenten Australien utan att flyga, och för att jag så gärna ville hälsa på min dotter, så försöker jag ändå döva det dåliga samvetet så gott jag kan. Och det var en härlig resa! Vi hann se en hel del av vår vackra ömtåliga planet.


Igår var det Europadag i Örnsköldsviks kommun och jag deltog på ett seminarium om EU och klimatet, samt i EU-debatten på Folkan samma kväll. Jag anser att klimatfrågan är den klart mest angelägna frågan idag. Vi har inte tid att vänta längre på en förändring. Trots alarmerande rapporter i ett par decennier, så fortsätter klimatutsläppen öka. Det var glest mellan bänkraderna på Folkan och det blev aldrig någon debatt på riktigt. Ingen djupgående sådan. Lite skrap på ytan bara. Vilka partier och politiker som egentligen kommer att åstadkomma några förändringar i EU är svårt att avgöra. Om vi verkligen hade politiker och makthavare som ser på jordens resurser och klimatet som en solidarisk och livsavgörande fråga, så borde vi ha sett en förändring vid det här laget. Om jag kunde rösta på Greta Thunberg så skulle jag göra det.

Denna vecka har jag även gjort debut i Radio Nolaskogs med eget radioprogram!
Om ni vill lyssna till en radioamatör som låter som en glappande bonnläpp, så varsågod:
 Min sommaridyll
Det var i alla fall kul att få chansen och alltid spännande med nya utmaningar. Det värsta som kan hända är att man skämmer ut sig! :-)
Nu är det helg igen! Wohoo!  Ha det så gott kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar