söndag 11 december 2011

Juletid, julefrid?

Idag jobbade jag övertid några timmar och begav mig sedan hem för att påbörja det stora årliga julbaket, inför det stora tabberaset här hemma. I år tänkte jag fira en stillsam jul med bara mina 3 barn och Svenne. Inte så bara förresten, för mina barn är ju dom viktigaste i mitt liv. Det var ganska länge sedan jag firade med alla mina barn hemma. När man har delad vårdnad är det inte så lätt att få till det alla gånger. Jag jobbar skift och brukar för det mesta jobba på jul och övriga högtider. Pojkarnas far bor i Stockholm, och eftersom de får träffas så sällan, har julen, loven och övriga helgdagar tillhört mina barns far med familj. De har fått fina jultraditioner, påsktraditioner och midsommartraditioner genom åren, men inte av mig. När de var små firade vi med barnen varannan jul, i rättvisans namn. Men det handlar inte om rättvisa för föräldrarna, utan för barnen. Mina barn har själv fått välja när de blivit stora nog, och valet hamnar då ganska naturligt på deras far, eftersom de träffas så sällan. Dessutom har de i ärlighetens namn också de finaste och vackraste högtiderna med deras farmor&farfar&släkt& på Runmarö. Att fira jul och midsommar ute i Stockholms skärgård, är lika idylliskt som i Astrid Lindgrens Saltkråkan. Det vill jag aldrig ta ifrån dom. Kärleken och gemenskapen är viktigast, alla tider på året!

Själv kan jag lika gärna fira jul utomlands utan några som helst jultraditioner, och det har jag också gjort ibland, även med barnen. Men i år ska vi alltså fira hemma hos mig, bara mina barn och jag. Ser fram emot en lugn och stillsam jul med spel, film och god mat. Vinterpromenad och julmys. En återkommande jultradition har jag lyckats hålla vid liv och det är julbaket. Varje år bakar vi pepparkakor tillsammans. Idag blev det pepparkakor, lussebullar och rocky road. Lyxade även till det och gjorde köttbullar på kalvfärs, kalvfond och grädde. Inga frysta Felix köttbullar, mina barn ska skämmas bort med hemrullade köttbullar!

Nu är det bara resten kvar...Är juletid likamed julefrid? Någon som vet? Kan man önska sig det av tomten?

Lyxiga lussebullar och godaste pepparkakorna
Får man smaka en pepparkaka så att man blir snäll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar